Agenda RSS

De RSS feed kan niet gelezen worden.

Meer bijeenkomsten »

Peiling

De nieuwe VAART!website...

Nu online

0 Vaartleden 69 Gasten

Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Roemeens schip naar de werf gestuurd

12-03-2008

DORDRECHT 12/3 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) in Dordrecht maakte maandag 10 maart proces-verbaal op tegen de eigenaar van een Roemeens schip in verband met de slechte staat van het schip. Door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is het certificaat van onderzoek ingenomen. Het schip moet ter reparatie naar een werf.

Omstreeks 14.30 uur kreeg de Waterpolitie de melding dat een Roemeens binnenvaartschip op de Oude Maas door problemen met de keerkoppeling in lager wal geraakt was. Een binnenvaarttanker trok het schip los nam het daarna langszij mee naar Dordrecht. Nadat het schip was afgemeerd aan de Buiten Kalkhaven ging de Waterpolitie ter controle aan boord.

Het schip was met een rivierloods aan boord onder weg van Nijmegen naar de Maasvlakte om erts te laden. Het was ooit gebouwd in Duitsland en via België naar Roemenië verkocht. De agenten constateerden dat de boegschroef die volgens het certificaat aanwezig dient te zijn niet gebruikt kan worden omdat de motor verwijderd was. Op het voorschip was in het dek een gat van twee bij één meter gemaakt waardoor de boegschroefmotor naar buiten was getakeld. Op het gat lag een plaat maar de zaak was niet waterdicht. Dit was ook bij de voorroef het geval. Bij de deur en de ramen was de roef doorgerot. Op verschillende plaatsen waren gebreken in de roef met cement, tape en purschuim gecamoufleerd. Verder zaten aan beide zijden scheuren op de hoeken waar de denneboom in het gangboord overgaat.

Omdat het schip in geladen toestand nog maar een minimaal vrijboord heeft zou het na vertrek van de Maasvlakte bij slechte weersomstandigheden al voor Dordrecht zijn gezonken. Op verzoek van de Waterpolitie kwam een inspecteur van IVW ter plaatse en die nam direct het certificaat van onderzoek in. Het schip mocht ook niet meer gaan laden. De gebreken moeten eerst op een werf worden verholpen en de schipper krijgt zijn certificaat weer terug na een nieuwe keuring door IVW.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.