Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Populariteit Vereniging 'De Binnenvaart' maakte 2007 tot 'een zware beproeving'

06-04-2008

ROTTERDAM 6/4 - Vereniging 'De Binnenvaart' heeft afgelopen jaar met veel succes aan de weg getimmerd, vertelde voorzitter Jos Hubens zaterdag tijdens de 18e jaarvergadering in het STC in Rotterdam. De keerzijde van de medaille is dat er een steeds zwaarder beroep wordt gedaan op de vrijwilligersorganisatie.

'Er wordt steeds meer gedacht dat wij een bedrijf zijn, zo proberen wij ook te functioneren, maar een bedrijf heeft een baas en werknemers. Beide hebben wij niet, de vereniging bestaat alleen uit vrijwilligers, waarvan de meesten ook nog een betaalde baan hebben om in leven te blijven. Daardoor is het jaar 2007 een zware beproeving geweest voor ons bestuur en de vrijwilligers.'

Foto Leo SchuitemakerFoto Leo SchuitemakerWisseling van de wacht in het bestuur van Vereniging 'De Binnenvaart'. Secretaris Jos van Dongen neemt afscheid van Harry Smits (links boven) en Wim Leeuwestein (rechts boven). Hieronder de nieuwe bestuursleden: Karla Erfmann, Ad Schroot en Ben van der Westen. (Foto's © Leo Schuitemaker).Foto Leo Schuitemaker

Het ledental groeide in 2007 met 98 naar 3311. Inmiddels zijn het er al 3333. Zaterdag traden drie bestuursleden volgens rooster af: Harry Smits, Wim Leeuwestein en Teun de Wit. Jos van Dongen, statutair ook aftredend, stelde zich herkiesbaar. Drie nieuwe bestuursleden traden toe: Karla Erfmann (ontwikkelaar Binnenvaartspel en schrijfster van 'De Wereld in Scheepsnamen'), Ad Schroot (Vereniging De Motorsleepboot) en Ben van der Westen (Shipphoto.nl).
Met enige bescheidenheid sprak Hubens van 'de actiefste vereniging in de binnenvaart' en deed in zijn jaarrede een oproep voor nieuwe vrijwilligers.

Van alle 3333 leden
De voorzitter vroeg zich af: 'Wat is de kracht van onze vereniging? Er gebeurt heel veel. Ons magazine, de database, de website, de René Siegfried met het museum, documentatiecentrum en de vergader- en feestzaal, de studiereizen, de excursies, de stands bij evenementen en beurzen, de boekverkoop, de films, de zelf uitgegeven boeken, het binnenvaartspel, Vaart in Dordt en zo kan ik nog wel even doorgaan…' Maar de echte kracht van de vereniging is volgens de voorzitter simpel uit te leggen: 'Vereniging De Binnenvaart is niet van een paar mensen, niet van het bestuur, niet van enkele vrijwilligers maar van alle 3333 leden. Dit maakt dat iedereen op zijn manier vorm kan geven aan de vereniging.'

Eén van de in het oog springende ideeën vorig jaar was het officieel bevestigd wereldrecord van 148 sleep- en duwboten in kiellinie varen in Dordrecht. Nog nooit haalde 'De Binnenvaart' zoveel de pers en al die aandacht heeft de vereniging bepaald geen windeieren gelegd. Er kwam een recordbedrag aan sponsorgeld binnen. Maar dat niet alleen, zegt Hubens: 'Wij hebben Vereniging "De Binnenvaart" in 2007 op de kaart gezet, zodanig dat de gemeente Dordrecht niet meer om ons heen kan. Sterker nog, wij hoeven bijna nergens meer uit te leggen wat, wie, waar en hoe de vereniging is.'

Binnenvaart in full color
Om het allemaal te kunnen bijhouden is de ledenadministratie inmiddels uitbesteed aan een extern bedrijf. Door alle aandacht is het aantal advertenties in het verenigingsblad 'Binnenvaart' fors gestegen en dat maakte de onderhandelingen over het contract met de drukker gemakkelijker. Er komen per nummer acht pagina's bij en het blad wordt volledig in full color gedrukt. 'Zonder een cent meer te betalen', meldt Hubens trots. Hij noemt het blad 'de stabiele pijler en bindende factor van Vereniging "De Binnenvaart". Het is voor de meeste leden dé reden om lid te zijn en te blijven.'
Afgelopen jaar verschenen twee nieuwe boeken bij de vereniging: '50 Jaar West-Europese duwvaart en 40 jaar Thyssen Krupp Veerhaven' en van Karla Erfmann 'De wereld in scheepsnamen'.
In de duwboot René Siegfried kon door de vele donaties flink worden geïnvesteerd in beeldpresentatie, alarminstallatie en inbraakpreventie. Het Binnenvaartcentrum is een begrip geworden en wordt uitgebreid met aan lashbak voor opslag en museumuitbreiding. De ontwikkeling van het voormalig terrein van scheepswerf De Biesbosch, de zogenaamde Stadswerf, baart Hubens intussen steeds meer zorgen. 'De plannen worden weer herzien en of het nautisch kwartier daar in past is nog maar de vraag. Wij zitten er constant boven op en gaan niet bij de pakken neer zitten', houdt hij de jaarvergadering in het STC voor. Vanwege de regelmatige stroomuitval staat er nu een aggregaat voor noodgevallen. 'Die maakt de vereniging tevens wat onafhankelijker van de gemeente', zegt Hubens grijnzend.

Schoolexcursies
Vereniging 'De Binnenvaart' gaat ook dit jaar verder met het organiseren en begeleiden van groepen zeven en acht van de basisschool aan boord van de René Siegfried. Deze excursies hebben tot doel de kinderen kennis te laten maken met het fenomeen binnenvaart, vertelde Hubens. Er hebben zich voor 2008 al twaalf scholen aangemeld om deel te nemen aan deze excursie. Voor de begeleiding zijn meer vrijwilligers nodig. Dat geldt ook voor het uitbouwen van de internetdatabase met nu al bijna 8.000 schepen met 15.000 foto's.
Afgelopen jaar was er na jaren weer een nieuwe maritieme studiereis. Na het succes van China en Noord-Europa trokken ongeveer 125 binnenvaarders door Rusland en/of de Oekraïne. Afgelopen weken werden met een 'Rheincruise' diverse binnenvaartmusea bezocht tussen Dordrecht en Bazel. 'We hebben de tijd nuttig besteed en bedrijfsspionage toegepast', onthulde Hubens. 'Altijd makkelijk voor ons eigen museum.'

In juli gaan er 41 personen op studiereis naar Siberië en mogelijk in augustus nog eens veertig personen, bij voldoende deelname. De aanmelding is nog open. Op het idee om een eigen shantykoor op te richten hebben al twintig mensen gereageerd, waarvan sommige met accordeon. Een dirigent ontbreekt nog, maar er is oefenruimte beschikbaar op de René Siegfried.
In zijn terugblik noemde voorzitter Jos Hubens het jaar 2007 'een heel druk, maar goed  jaar voor Vereniging "De Binnenvaart". Het is allemaal alleen mogelijk door de inzet van de vele vrijwilligers en ik zeg bewust vele maar het zijn er nog veel te weinig. Mocht u tijd en zin hebben om ons te helpen de vereniging zijn continuïteit te laten behouden, laat het ons weten.'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.