Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Bedroevende cao-vertoning

09-04-2008

Eind 2005 liep de Binnenvaart-cao af. Deze dynamische bedrijfstak blijkt niet in staat jaarlijks een collectieve arbeidsovereenkomst te sluiten. 'Bedroevend voor een sector die serieus genomen wil worden', vond CBOB-voorzitter Koos van den Berg vorige week bij zijn afscheid.
Het wemelt van de vacatures en we vragen ons af wie al die nieuwe schepen moet gaan bemannen, maar duidelijkheid in het overleg tussen werkgevers en werknemers is ver te zoeken. Schort er iets aan ons collectieve gevoel voor urgentie?

In de Schuttevaer van vorige week draaide het om de continutoeslag die partijen in het overleg verdeeld hield, deze week is het de al dan niet doorbetaalde schaft. Maar wie begrijpt nog waar de werkelijke barrière zit? December 2007 heette het dat het overleg weer zachtjesaan op gang zou komen, nadat de kortgeding-rechter vorig jaar juli de vakbonden terecht wees en werkgevers (in casu CBRB) de ruimte gaf voor modernisering van de cao. De intenties leken daarna veelbelovend, maar bijna een jaar later zijn het nog steeds vrome woorden.

Al het resultaatloze gedoe van de vrijgestelde bobo's noodzaakt individuele werkgevers en werknemers hun eigen koers te volgen. Een vrije stuurman hoeft het aantal openstaande vacatures maar te tellen om z'n eigen marktwaarde te bepalen, uiteraard boven cao-niveau. En varende ondernemers nemen liever een Filippijn. Als dit nog even zo doorgaat, kunnen de cao-onderhandelaars hun meerjarenproject in het Dordtse binnenvaartmuseum achterlaten.

Is niet het èchte probleem dat het draagvlak voor een binnenvaart-cao onder rederijen kleiner wordt, doordat die steeds meer bedrijfs-cao's afsluiten? Wordt het voor de organisaties achter de onderhandelaars dan niet de hoogste tijd de koers te verleggen naar een cao voor varende ondernemers? De binnenvaart moet toch iets om serieus genomen te worden.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.