Het was de eerste keer dat de twee diensten gezamenlijk een controle uitvoerden op het kanaal. Zowel aan boord van het Nederlandse als aan boord van het Belgische politievaartuig bevond zich een bemanning die was samengesteld uit twee Nederlandse en twee Belgische agenten.
De controles vonden plaats op het gedeelte van de Schelde-Rijnkanaal tussen de Kreekraksluizen en Antwerpen. Negen schepen werden gecontroleerd. De schipper van een Nederlandse tanker die onder weg was van Antwerpen naar Rotterdam kreeg een proces-verbaal omdat de bemanning die aan boord bleef na de wisseling van exploitatiewijze B naar A1 niet de voorgeschreven acht uren had gerust maar tussen vijf en zes uur. De schipper kreeg voor elk van de drie bemanningsleden een boete van 180 euro. Verder werd er gewaarschuwd voor geen goed werkende tachograaf en het feit dat in het vaartijdenboek de exploitatiewijze niet vermeld was.
In de toekomst zullen vaker gezamenlijke actie gepland worden in Zeeland.
[ 24-4-08 16:43 gecorrigeerd: toevoeging 'buiten de vaartijd' (m.b.t. voorgeschreven rusttijd) weggehaald ]