Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Wortmann: Kritiek op traagheid bij innovatiefonds binnenvaart

17-06-2008

BRUSSEL 17/6 - Er is nog steeds geen startdatum voor het Europese innovatiefonds voor de binnenvaart. Het innovatiefonds is beloofd, maar lidstaten en de Europese Commissie zijn nog steeds niet over de brug gekomen met geld voor dit fonds. Dat is teleurstellend, aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann, die hierover schriftelijke vragen heeft gesteld aan de Raad van Ministers.

Corien Wortmann: 'Het Europese innovatiefonds is belangrijk voor het aanjagen van investeringen in de binnenvaart, zoals vernieuwing van de vloot of de ontwikkeling van nieuwe technologieën. De binnenvaartsector draagt bij via het eigen Reservefonds, maar ook de lidstaten en de Europese Commissie moeten financieel over de brug komen. Afspraak is afspraak.'

Veertig miljoen
Het Reservefonds voor de binnenvaart is een pot van veertig miljoen euro. In 2006 is met het actieprogramma Naïades afgesproken dat dit wordt omgezet in het Europese innovatiefonds, waarbij ook de Europese Commissie en de lidstaten een vergelijkbaar bedrag zouden bijdragen. Tot op heden hebben zowel de Commissie als de lidstaten hiervoor nog geen middelen beschikbaar gesteld.

Wortmann: 'Met wat meer inzet zou het de Raad en de Commissie moeten lukken om voor het einde van het jaar het innovatiefonds in de steigers te hebben.'

Opzet Europees Innovatiefonds
Stilzitten doet de Europese Commissie overigens niet. In een persbericht van Kantoor Binnenvaart van 9 mei jl. werd gemeld dat de Commissie in het kader van het NAIADES-actieprogramma opdracht had gegeven aan Price Waterhouse Coopers om een onderzoek te doen naar opzet en beheer van een innovatiefonds.

De bedoeling is dat op ondernemersniveau aanvragen kunnen worden ingediend voor ondersteuning van innovatieve ideeën, in de vorm van subsidies of (zachte) leningen. Price Waterhouse Coopers heeft nu een vragenlijst gemaakt voor zowel organisaties, lidstaten als ondernemers om een idee te krijgen op welke punten de nadruk moet worden gelegd.

Knelpunten
De Europese Schippersorganisatie (ESO) en Europese Binnenvaart Unie (EBU) hebben vorig jaar al uitgebreid onderhandeld met de EC over de manier waarop het fonds moet worden ingezet. Knelpunten zijn vooral het vrijmaken van de gelden uit het reservefonds en de deelname van de lidstaten. Europa wil hiervoor gelden uit het Marco Polo-programma inzetten en zoekt een manier om dit programma laagdrempelig te maken voor de binnenvaartsector.

Terreinen waarop het fonds moet worden ingezet zijn technische innovaties, markt en logistiek, human resources (bemanning, opleidingen, onderwijs, arbo-zaken, etc.) en promotie (imagoverbetering, voorlichting, lobby en dergelijke).

Vragenlijst
Binnenvaartondernemers zijn uitgenodigd deel te nemen aan dit onderzoek en de vragenlijst aan te vragen en in te vullen. De vragenlijst kan digitaal worden toegestuurd en ingevuld. De vragenlijst (in Excel) is alleen in het Engels beschikbaar. Informatie en aanmelding bij Henk van der Velde, hj.vdvelde@cbob.nl

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.