AMSTERDAM 14/5 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) in Amsterdam heeft op Koninginnedag zeven schepen stilgelegd omdat er sprake was van illegale passagiersvaart.
De in totaal 428 passagiers van deze schepen konden hun reis niet voortzetten. Alle schepen waren niet voorzien van de voorgeschreven documenten en vergunningen.
De Waterpolitie controleerde in totaal twaalf schepen en bij zeven bleek dat er tegen betaling passagiers vervoerd werden zonder dat voor de betrokken schepen een Certificaat van Onderzoek en aan de eigenaren een exploitatievergunning was afgegeven. Het Certificaat van Onderzoek geeft aan dat het schip wat bouw, uitrusting en reddingsmiddelen betreft voldoet aan de eisen die gesteld worden aan het vervoer van passagiers. De exploitatievergunning wordt door de gemeente afgegeven. Bovendien waren sommige schippers ook niet in het bezit van het vereiste vaarbewijs. Aan boord van de schepen werden grote hoeveelheden drank aangetroffen.
Uitschieter was een vaartuig met ruim honderd personen die samen ruim tienduizend euro hadden betaald.
Beunhazerij
In de CBRB-bijeenkomst over handhaving, vorige week tijdens de beurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem, werd het onderwerp beunhazerij in de branche eveneens aangekaard door een passagiersschipper, die de waterpolitie vroeg om optreden: 'Het gaat om passagiersvaart met meer dan twaalf personen, die valt onder SI. Schepen met dertig, veertig man - totaal onveilig. Praktijkvoorbeeld: barbeque-boten met een gasbarbeque midden tussen de mensen waar niet tegen opgetreden wordt.'
Diensthoofd Peter van Haasteren van de KLPD Waterpolitie kon er weinig over zeggen: 'Dat nemen wij ons kwalijk. Graag wat details.' Het CBRB zorgt voor aanvullende informatie, beloofde Ton Roos: 'Dit is nou typisch een thema waarbij, als het fout gaat, men zegt: 'Dit nooit meer!''
De Dienst Waterpolitie van het Korps Landelijke Politie Diensten zit middenin de ontwikkeling naar steeds meer 'informatiegestuurde politie', vertelde Van Haasteren. 'Eerst nadenken, dan doen' is het motto, (voor)kennis is belangrijk en mensen vanuit de opleiding meteen in de beroepsvaart laten controleren vindt hij 'vragen om moeilijkheden'. Alle inspecties worden geregistreerd, zodat politiemensen die aan boord gaan van tevoren op de hoogte zijn van wat er speelt.
De kunst van het handhaven is volgens Van Haasteren juist niet te hoeven handhaven, omdat controles al aan 'de voorkant' worden gedaan, met nadruk op een ketenbenadering. De Waterpolitie investeert meer in risicoanalyses in overleg met de branche, en als niet de schippers maar de afzenders verantwoordelijk blijken, worden die aangesproken op fouten. Zo kan het gebeuren dat er tijdens drie dagen controle in de Rotterdamse haven geen schipper wordt bekeurd. De 3500 controles op binnenvaartschepen en de 750 controles op zeeschepen die de Waterpolitie jaarlijks doet, resulteren volgens Van Haasteren toch al vaker in waarschuwingen dan in bekeuringen.