Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

NEA ziet sterke kostenstijgingen in de binnenvaart

15-05-2008

ROTTERDAM 15/5 persbericht CBRB - De kosten in de binnenvaart stijgen snel als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt en in de scheepsreparatie. Daarnaast stijgt de waarde van schepen en lopen ook de brandstofkosten sterk op. In samenwerking met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart is de afgelopen maanden gewerkt aan een geactualiseerde opzet van de kostenontwikkeling in de binnenvaart. De resultaten van deze berekeningen zijn gepubliceerd in NEA-rapporten die kunnen worden besteld.

NEA heeft een nieuwe doorrekening gemaakt van de kostenontwikkelingen in 2007 op basis van de nieuwste informatie uit de markt. Mede vanwege de structurele veranderingen die zich in de laatste vijf jaren hebben voorgedaan in de binnenvaart heeft NEA de methode van kostenberekening weer eens goed tegen het licht gehouden en, waar nodig, getoetst aan de cijfers van diverse ondernemingen. Deze analyse heeft ook geleid tot enkele aanpassingen in de methodiek.

Personeelsskrapte
In de stijging van de personeelskosten manifesteert zich de huidige situatie van krapte van het arbeidsaanbod in de binnenvaart. De kostenstijging is dan ook veel hoger dan de CAO-ontwikkeling. Thans doet zich in de markt de situatie voor dat er voor bepaalde gespecialiseerde functies aan boord van binnenschepen veel meer salaris moet worden betaald.

Werven duurder
Ook de kosten van reparatie en onderhoud zijn sterk gestegen. De werven hebben goed gevulde orderportefeuilles en rekenen hoge prijzen vanwege de beperkte capaciteit. Vroeger kon men er op vertrouwen dat de kostenontwikkeling in de metaalsector maatgevend was voor de ontwikkeling van prijzen van diensten van werven. Tegenwoordig moeten er door binnenvaartondernemingen aanzienlijk hogere bedragen voor reparatiewerkzaamheden worden betaald.

Waardestijging
De waardestijging van schepen doet zich voor over de hele linie (met uitzondering van enkelwandige tankschepen) maar is vooral voor nieuwere schepen zeer groot. Een waardetoename van 25% binnen een jaar is niet uitzonderlijk geweest in de huidige markt. In de waardestijging van schepen weerspiegelt zich het feit dat de rendementen in de meeste markten in de binnenvaartmarkt zich de laatste jaren zeer positief hebben ontwikkeld.

In 2007 werden door NEA over de diverse segmenten gemiddelde kostenstijgingen geobserveerd tussen 2,9% en 5,4% ten opzichte van het niveau van 2006. De kostenstijging voor nieuwe schepen ligt duidelijk hoger; de kostenindex kan dan oplopen naar 10 tot 15%. Dit komt door de sterke stijging van de verzekerde waarde van jonge schepen.

Grafiek NEAGrafiek NEA

Gedurende de laatste paar jaar bewegen de kosten van de binnenvaart zich scherp in opwaartse richting. NEA verwacht dat de kostenstijging zal doorzetten in 2008. De gasolieprijzen blijven op een hoog niveau en ook de waarde van schepen neemt nog toe, waardoor kapitaallasten groter worden.

Dit neemt niet weg dat in het zand- en grindvervoer de kostprijs van een reis zoals berekend door NEA nog steeds ca. 15% boven het niveau van de werkelijke marktprijzen liggen. Over het algemeen (in andere markten) geldt dit niet meer: daar liggen marktprijzen nu ongeveer op het niveau van de NEA-kostprijzen. Deze situatie doet zich thans voor het eerst sinds lange tijd voor.

Rapporten bestellen?
De volledige rapporten kunnen bij NEA worden besteld bij mevr. Georgette de Jonge, via internet: www.nea.nl, via e-mail: gjo@nea.nl, of per telefoon: 079 322 2306.
Er is een algemeen rapport ter waarde van € 100,- euro per stuk waarbij doorberekeningen zijn gemaakt voor diverse segmenten (motorvrachtvaart, duwvaart, tankvaart, containervaart, koppelverbanden). Daarnaast is er een zeer gedetailleerd rapport te verkrijgen over het vervoer van zand en grind ter waarde van € 200,- euro per stuk. Leden van het CBRB kunnen via het CBRB het rapport tegen een gereduceerde prijs bestellen.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.