Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Schepen door nieuwe betonning op de Donau-rotsen

17-05-2008

KLOSTERNEUBURG 17/5 - De Oostenrijkse Wasserstrassenbehörde heeft een publicatie gemaakt betreffende het vaarwater tussen 1930 en 1950, ter hoogte van Klosterneuburg. Schipper Johan van Weel van de Reina, die zelf op de rotsen belandde en ernstige schade (lekkage) opliep aan het voorschip, waarschuwt collega's voor de veranderde situatie.

Vanaf kilometer 1939 tot het veer van Korneuburg lag er vroeger elke kilometer een rode ton aan de rechter oever. In de oude situatie was het al niet optimaal, volgens Van Weel. Nu ligt de onderste rode ton 200 meter lager en veel verder bij. De rechte lijn die vroeger nog net mogelijk was, kan tegenwoordig niet meer gevaren worden. Ook evenwijdig aan de oever gaat niet, meldt Van Weel.
'De rotsformatie bij DKM 1939.245 steekt in het vaarwater en tekent niet in het water. Dat is erg gevaarlijk want de kribben erboven tekenen wel', beschrijft de schipper van de Reina het probleem. Zijn schip was al het derde dat in een tijdsbestek van drie weken ernstige schade heeft opgelopen.

Naar verluidt heeft de Oostenrijkse Wasserstrassenbehörde sinds 16 mei een nieuwe Inland ECDIS update uitgegeven. 'Zolang ik de update nog niet heb, kan ik niet beoordelen of de betonning veilig ligt', zegt Van Weel. Het verdient volgens hem aanbeveling om, tot het moment dat de update is beoordeeld, de veiligste weg te nemen en langs de linkeroever te berg te varen. 'Alleen zo is te voorkomen dat u net als ik op de rotsen landt, met alle gevolgen van dien.'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.