Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Doop van de 9.000 m³ sleephopperzuiger BREYDEL

17-05-2008

OOSTENDE 17/5 persbericht IHC Merwede - Op vrijdag 16 mei 2008 heeft in de haven van Oostende (België) de doop plaatsgevonden van de sleephopperzuiger BREYDEL, gebouwd in opdracht van de Belgische aannemer DEME N.V. (Dredging, Environmental and Marine Engineering N.V.). De doop is verricht door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams Minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur.

Foto IHCTrailing suction hopper dredger BREYDEL aan de afbouwkade bij IHC Merwedein Kinderdijk. (Foto IHC Merwede)

In februari 2006 hebben IHC Dredgers BV en DEME N.V. het contract voor de bouw van 2 sleephopperzuigers getekend: de BRABO en de BREYDEL. Op 3 juli 2007 is de kiel gelegd en op 22 december 2007 is de BREYDEL op de werf van IHC Merwede in Kinderdijk (Nederland) te water gelaten. Na de succesvolle proefvaart is het schip op 25 april 2008 opgeleverd.
Op 24 april jl. is de kiel gelegd van de 5.600 m³ sleephopperzuiger voor DEME die op de werf van IHC Merwede in Sliedrecht wordt gebouwd . De tewaterlating is gepland in december 2008. Dit schip wordt een kopie van de MARIEKE en REYNAERT, de succesvolle opvolgers in de reeks die begon met de PALLIETER. de BREYDEL en de BRABO. Deze hopperzuigers zijn op hetzelfde concept gestoeld, maar dan in de klasse rond de 10.000 m³ hopperinhoud. Met dit investeringsprogramma heeft DEME een aantal zeer innovatieve schepen aan haar vloot toegevoegd, die met de eenmansbediening zeer competitief zullen zijn.

De BREYDEL is een dubbelschroef sleephopperzuiger, voorzien van twee boegschroeven voor een optimale manoeuvreerbaarheid. Zij is uitgerust met een zuigbuis aan bakboord met een binnendiameter van 1.200 mm, waarmee een baggerdiepte van maximaal 43 m wordt bereikt. Het gebaggerde materiaal kan door twee rijen rechthoekige deuren in de bodem van de hopper worden gelost. Op ondiepe locaties kan daarnaast gebruik gemaakt worden van voorlosdeuren, verzonken bodemdeuren die in geopende stand niet onder het schip uitsteken. Er kan ook gebruik worden gemaakt van het zelfleegzuigsysteem, waarmee het gebaggerde materiaal naar de wal wordt geperst door een drijvende leiding of door een straalpijp die eveneens op de boeg is gemonteerd, het zogenaamde “rainbowen”.

Hoofdkenmerken
Naam BREYDEL
Type Sleephopperzuiger
Klant DEME N.V., België
Bouwer IHC Dredgers B.V.
Lengte over alles 121,50 m
Lengte tussen de loodlijnen 110,00 m
Breedte 28,00 m
Diepgang 9,10 m
Hopper capaciteit 9.000 m³
Diameter zuigbuis 1.200 mm
Baggerdiepte 43 m
Totaal geïnstalleerd vermogen 10.890 kW
Vaarsnelheid 14,8 kn

Jan Breydel, de verzetstrijder
In het begin van de 14e eeuwse België was Jan Breydel, slager van beroep, bij uitstek het symbool van de groeiende vrijheidsdrang van de middeleeuwse Bruggelingen. De Vlaamse poorters zochten naar een manier om onder het juk van de adel vandaan te komen.
Samen met Pieter de Conick leidde hij een opstand tegen Filips IV de Schone, de Brugse Metten genaamd, die leidden tot de Guldensporenslag.
In 1309 vergezelde Jan Heem het duo tijdens een oproer in Brugge, gericht tegen de nadelige gevolgen van het vredesverdrag van Athis-sur-Orge (1305).
Jan Breydel en Pieter de Conick hebben sinds 1887 een standbeeld op de Grote Markt van Brugge. Jan Breydel wordt ook tegenwoordig nog geroemd om zijn passie voor de Vlaamse identiteit.

Sleephopperzuiger

Afbeelding IHCEen baggervaartuig dat wordt gebruikt voor het verwijderen en transporteren van grond door het al varend over de rivier- of zeebodem slepen van een aan een lange zuigbuis (2) bevestigde sleepkop (1), als gevolg waarvan de grond voor de zuigmond wordt losgemaakt. Grote centrifugaalpompen transporteren de gebaggerde grond als specie naar de hopper (3) van waaruit het later wordt geloosd (via de bodemdeuren) (4) of geperst (door een pijpleiding of ‘gerainbowed’ over de boeg) (5) naar het stort. Specifieke toepassingsmogelijkheden voor dit type materieel zijn ondermeer de aanleg of de verdieping van havens en waterwegen. De voordelen van dit type zuiger zijn gelegen in het feit dat het kan worden gebruikt bij uiteenlopende weers- en zeegesteldheden en de mogelijkheid om grond over grote afstanden te vervoeren. Voorts kan het schip zelfstandig werken, waarbij het overige scheepsverkeer nauwelijks wordt gehinderd. Een sleephopperzuiger met een capaciteit vanaf 17.000m3 of meer wordt als ‘jumbo’ hopperzuiger aangeduid.

Profiel IHC Merwede
IHC Merwede richt zich op de voortdurende ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten voor de gespecialiseerde scheepsbouw, m.n. bagger en offshore. IHC Merwede is wereldmarktleider in de bouw van gespecialiseerd baggermaterieel en complexe custom-built offshore schepen. Tot de klantenkring van IHC Merwede behoren grote baggerbedrijven, olie- en gasconcerns, offshore contractors en overheden.
Bij IHC Merwede zijn ongeveer 2.200 medewerkers in vaste dienst, verspreid over de bedrijfslocaties in Nederland. Ook zijn er vestigingen in Engeland, China, India, het Midden-Oosten, Rusland, Singapore en de Verenigde Staten.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.