Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

'Nederlandse binnenvaart is een exportproduct'

31-05-2008

AMSTERDAM 31/5 - 'Er komt een moment dat het aantal schepen de vraag ernaar overtreft', waarschuwde voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer vorige week donderdag aan het begin van haar jaarrede tijdens het 159ste Schuttevaer-congres aan boord van het mps River Dream in Amsterdam. Verder niets dan lof en respect voor de ontwikkeling van de Nederlandse binnenvaart. Ze deed zelfs de suggestie om met de binnenvaart wereldwijd de boer op te gaan. 'De Nederlandse binnenvaart is een exportproduct geworden en er zijn nog zeker dertig landen op de wereld waar men binnenvaart op veel grotere schaal zou kunnen inzetten.'

Zie ook:

'De binnenvaart beleeft voor het vijftiende achtereenvolgende jaar een opgaande markt. Dat dwingt respect af, niet alleen in Nederland, maar ook buiten onze grenzen. Met bewondering kijkt men naar de onstuimige groei van ons schepenbestand. Dit jaar worden zelfs meer dan tweemaal zoveel schepen aan onze vloot toegevoegd als verleden jaar (tot 2010 zelfs 600). Nederland heeft daarmee de meest efficiënte en meest moderne binnenvloot van de wereld. Ook de wijze waarop onze schepen worden geëxploiteerd, in meerderheid eenmanszaken of VOF, komt nergens ter wereld op deze schaal voor', zei Jorritsma.

Handelen en varen
Ze verhulde niet dat een aanzienlijk deel van de binnenvaartondernemers de afgelopen jaren meer geld heeft verdiend met handel in schepen dan met varen. 'Het is u gegund. We staan er goed voor, ondanks de bedreigingen van een nog hogere gasolieprijs; andere vervoerssectoren zullen er zwaarder door worden getroffen dan wij.' Maar het risico van overcapaciteit ligt op de loer, meent de Schuttevaer-voorzitter. 'Wanneer het aantal schepen de vraag ernaar overtreft - en volgens sommigen zijn we daar niet ver meer vanaf - zal de lucht uit een bepaald segment van de markt lopen, vrachtprijzen zullen dalen en schepen worden, al dan niet kortstondig, minder waard. We moeten dan de markt z'n corrigerende werk laten doen. Dat zal ook pijn doen.'

Jorritsma is ervan overtuigd dat er na zo'n correctie opnieuw sprake zal zijn van een oplopende vraagmarkt. 'Het ladingaanbod voor de binnenvaart blijft de komende jaren vrijwel zeker groeien. Maar het tempo van de huidige nieuwbouw overtreft de groei van de vraag', stelde ze vast.

Trendsetter
Als trendsetter van veilig en duurzaam transport kan de binnenvaart Nederland en Europa een dienst bewijzen, zei de Schuttevaer-voorzitter. Onbegrijpelijk noemde ze daarom 'het verzet van sommigen tegen het onvermijdelijke', daarbij doelend op bezwaren van milieuorganisaties tegen aanleg van de Tweede Maasvlakte. 'Juist de binnenvaart ondervindt elke dag aan den lijve wat het betekent dat de huidige Maasvlakte onvoldoende capaciteit heeft om alle goederen zonder oponthoud te kunnen overslaan. Een Tweede Maasvlakte is ook hard nodig om in de toekomst meer dan de helft van al het achterlandvervoer van Rotterdam via de duurzame binnenvaart te laten afwikkelen.'

Globalisering hoeft in de ogen van Jorritsma geen echte bedreiging te zijn voor de uitputting van natuurlijke hulpbronnen. 'Mits we ons wat meer rekenschap geven van brandstofbesparende technieken en alternatieven voor traditionele technieken. De binnenvaart draagt daar met diverse innovatieve projecten een flinke steen aan bij.'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.