Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

'Papierarm varen' tussen Rotterdam en Antwerpen een feit

23-06-2008

DEN HAAG 23/6 - Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat ondertekende maandag 23 juni een akkoord met politie en bedrijfsleven over de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen per binnenvaartcontainerschip tussen Antwerpen en Rotterdam. Daarmee is 'papierarm varen', waar meer dan twintig jaar over is gepraat, eindelijk een feit geworden.

Zie ook:

De Intentieverklaring Kreekrak moet het vervoer op de Schelde-Rijn verbinding veiliger maken. Het akkoord stelt burgemeesters langs de route nog niet gerust, blijkt uit reacties in de PZC.

De marktpartijen in de logistieke keten leveren voortaan zoveel mogelijk ladinginformatie digitaal aan de vervoerder, die het op zijn beurt doorgeeft aan de vaarwegbeheerder. Ook leveren de vervoerders deze informatie aan een overheidsdatabase die de toezichthouders gebruiken voor handhaving. De handhavers gaan dan over op een andere wijze van toezicht, meer op de wal en minder op het schip. Dat levert tijdwinst op voor de schipper. Daarnaast wordt een aantal maatregelen getroffen op het gebied van opleiding en voorlichting over de betreffende regelgeving.

Door deze maatregelen weten hulpverleners en rampbestrijders beter wat zij kunnen aantreffen in geval van een calamiteit. Bij tankschepen is dat al geregeld, maar ook bij kleinere hoeveelheden gevaarlijke stoffen aan boord van containerschepen moet er betrouwbare informatie beschikbaar komen. Daarmee neemt het risico van een ongeval bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per binnenschip af. Partijen zullen de afspraken uit de intentieverklaring na 14 maanden gezamenlijk evalueren.

Burgemeester Han Polman van Bergen op Zoom is terughoudend over het effect van het gesloten akkoord. 'Het is de vraag of ook de lokale hulpdiensten tijdig de juiste informatie krijgen bij een ongeluk. Dat zit onvoldoende in dit akkoord. We moeten niet doen alsof dit nu dé oplossing is', zegt hij in de PZC.
Ook voor burgemeester Jan Hoogendoorn van Steenbergen staat of valt het verhaal met de vraag of lokale hulpdiensten inzage krijgen in het systeem. 'Kunnen zij nóg niet zien wat ze bij een incident kunnen verwachten, dan heb je er niets aan.'

Volgens het ministerie kan het aantal politiecontroles aan boord omlaag, als de lading beter bekend is. Dat scheelt de schippers tijd. Polman is daar tegen. 'We moeten gewoon blijven controleren.'
Burgemeester Willem Nuis van Tholen spreekt van 'een stap in de goede richting'. 'Het nieuwe systeem vergroot de kans op snellere en betere informatie. De papierwinkel die je nu nog op schepen aantreft, is prehistorisch.'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.