Van de regeling Innovatie Binnenvaart werd lange tijd veel verwacht. Zo is het totale budget 10 miljoen, een enorm bedrag. Maar het grote bedrag is dusdanig opgedeeld dat het subsidieplafond jaarlijks nog wel een keer is bereikt. ‘Het budget van EOSDEMO voor volgend jaar zal aanzienlijk hoger liggen. Ik verwacht ongeveer 5 miljoen euro’, aldus Smelt.
EOSDEMO De regeling
EOSDEMO is bedoeld voor projecten in de scheepvaart die zich richten op een vernieuwende manier van energie besparen. Het mag gaan om nieuwe technieken, systemen of apparatuur. Smelt: ‘Bedrijven kunnen bijvoorbeeld denken aan een ander soort aandrijving, andere schroeven, een andere scheepsvorm of een nieuw laad- of logistiek systeem’.
De subsidiebijdrage is naar verwachting 40% tot 50% van de meerkosten ten opzichte van de referentiesituatie. ‘Stel dat een nieuw systeem vier ton meer kost, dan kan een bedrijf dus 40% tot 50% van die vier ton terug ontvangen aan subsidie’, stelt Smelt, die bovendien wijst op een andere interessante fiscale aftrekregeling: de
Energie Investerings Aftrek (EIA). ‘Projecten die voldoen aan de voorwaarden van EOSDEMO, komen vaak ook in aanmerking voor de EIA.’ Smelt verwacht dat de exacte inhoud van de regeling eind van dit jaar wordt gepubliceerd.