Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Waterpolitie constateert gebreken bij gevaarlijke stoffen-controle

18-09-2008

17/9 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft op 9, 10 en 11 september gerichte controles verricht op het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Tijdens deze controles constateerde de waterpolitie het volgende:
Op 9 september ging de politie aan boord van een in de Cittershaven van Borssele afgemeerde tanker. Het schip was leeg maar voerde een kegel. Bij controle bleek dat geen ADNR-deskundige en geen bijgewerkt ADNR aan boord was. Verder zagen de agenten dat drie tankpoorten open stonden waardoor gassen werden afgevoerd. Voor deze overtredingen werd proces-verbaal opgemaakt. Waarchuwingen waren er voor: verlopen keuring luchtflessen, verlopen meetbrief, vette platen in de machinekamer en niet volledig ingevuld vaartijdenboek.

Op 10 september controleerde de Waterpolitie in de Dordtse Kil een bunkerboot die in de ladingzone allerlei colli met gevaarlijke stoffen binnen de ladingzone vervoerde. Dit is volgens het ADNR verboden. Verder was het schip niet uitgerust met een bijboot. De schipper verklaarde tegenover de politie dat de bijboot er niet was omdat hij anders geen uitzicht naar achter had. Dezelfde dag werd in de havens van Moerdijk een containerschip met twee kegels gecontroleerd. In verband met de aard van gevaarlijke stoffen is voorgeschreven dat na het laden en een uur daarna met een giftigheidsmeter en een explosiemeter gemeten wordt en dat de uitkomsten schriftelijk worden vastgelegd. Dit had de schipper vergeten. Verder ontbraken overal de asbakken en bij de toegang tot bijzondere ruimtes de stickers ‘verboden te roken’

Op 11 september trof de Waterpolitie een containerschip aan op het Hollands Diep binnen de gemeente Moerdijk. Bij controle constateerde men dat er twee containers met gevaarlijke stoffen aan boord waren maar dat er maar één op het stuwplan stond. Voor de vervoerde gevaarlijke stof was het verplicht een explosiemeter aan boord te hebben en de meetresultaten bij te houden een een meetjournaal. De explosiemeter was niet aan boord. Voor deze overtredingen en het niet aan boord hebben van een meggertest werd proces-verbaal opgemaakt. Waarschuwingen waren er voor  het niet correct invullen van het vaartijdenboek en voor het ontbreken van twee brandblussers in de beschermde zone.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.