Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

NEA telt 180 obstakels in de binnenvaartsector

01-10-2008

RIJSWIJK 1/10 persbericht - NEA presenteerde vandaag een rapport over administratieve en wettelijke obstakels in de binnenvaartsector. Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van de Europese Commissie in het kader van het NAIADES-actieplan voor de bevordering van de binnenvaart. Het bevat een uitgebreide lijst van circa 180 ernstige problemen die een belemmering vormen voor de binnenvaart en doet aanbevelingen over hoe deze problemen aan te pakken.

Het onderzoek van NEA is gebaseerd op uitgebreid veldonderzoek onder vervoerders en verladers in alle lidstaten die actief zijn op het gebied van nationaal en internationaal goederenvervoer over binnenwateren. NEA heeft het veldwerk uitgevoerd in samenwerking met andere, lokale consultants in verschillende delen van de EU.

Van de 180 in het verslag vastgestelde obstakels, houden er meer dan 135 verband met administratieve lasten en/of regelgeving. Deze zijn belemmeringen die verband houden met scheepsexploitatie en certificering, de vervoerde lading, infrastructurele problemen, enz. Ongeveer 90 zijn van een gemeenschappelijk karakter en komen in alle lidstaten voor die betrokken zijn bij de binnenvaart. Anderen zijn specifiek voor de afzonderlijke lidstaten.

Door de markt zelf
Hoewel er sprake is van een aanzienlijke vermindering van de administratieve en wettelijke belemmeringen als gevolg van de liberalisering van de markt in de jaren 90, zijn er sindsdien veel nieuwe soorten obstakels naar voren gekomen. Met name de administratieve en wettelijke eisen in verband met recente maatschappelijke issues (bijv. met betrekking tot het milieu, voedselkwaliteit, veiligheid enzovoorts) zijn fors verhoogd in de afgelopen jaren. Verrassend genoeg lijkt het erop dat veel obstakels van dit type door de markt zelf zijn veroorzaakt, dat wil zeggen dat de eisen worden opgelegd door de marktpartijen, en niet de overheden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er aanzienlijk obstakels zijn die verband houden met de financiering van investeringen in schepen en soms ook met de verzekering van schepen.

Onder andere de volgende problemen werden geïdentificeerd:
  • Gebrek aan harmonisatie van de voorwaarden voor financiering en verzekering tussen de diverse landen;
  • Problemen om banken te overtuigen van de winstgevendheid;
  • Beperkte ervaring van de banken in de binnenvaartindustrie;
  • Gebrek aan steun van de overheid (bijv. met betrekking tot belastingen, subsidies, met staatsgaranties enz.).
Met betrekking tot certificering, bleek dat in een aantal landen bedrijven niet tevreden zijn met de prestaties van de keuringsinstanties. Gevallen van langdurige vertragingen bij het verkrijgen van certificaten, vergissingen en fouten werden geconstateerd in diverse landen. Deze problemen worden beschouwd als een belangrijk obstakel in een markt die af en toe tekenen van oververhitting vertoont.

Personeel aan boord
Veel problemen hebben te maken met het personeel aan boord van schepen. De belangrijkste problemen zijn het gebrek aan gekwalificeerd personeel, gebrek aan standaard / geharmoniseerde beroepsprofielen in de industrie, inflexibele bemanningseisen en problemen bij het voldoen aan de (wettelijk verplicht) vaar- en rusttijden.

De belangrijkste belemmeringen die verband houden met de infrastructuur zijn problemen met de lokale- of havenautoriteiten: havengelden, beperkte openingstijden van de havens of havenfaciliteiten en een verminderd aantal voorzieningen (bijvoorbeeld parkeerplaatsen in de havens) en problemen met de lange duur die gepaard gaat met infrastructurele veranderingen.

Veel belemmeringen die genoemd werden hebben betrekking op de vracht. Hierbij wordt bijvoorbeeld verwezen naar de zware eisen, die aan exploitanten worden gesteld bij het vervoer van vloeibare lading (EBIS, ISO-systemen, diervoeders (GMP) en afvalvervoer (verschilt per land)).

Vooral langs de Donau treden vertragingen op bij grensovergangen door het ontbreken van harmonisatie van procedures met niet-EU-landen.

Een aantal landen noemt ook het ontbreken van een standaard internationale 'binnenvaarttaal' als een probleem voor de bedrijven in het internationale vervoer.

De weg naar verbetering
In de studie worden meerdere oplossingen aangedragen om de problemen op te lossen of te verminderen. Echter, deze oplossingen worden beperkt als marktpartijen beperkingen voor zichzelf opleggen, of als de wettelijke en administratieve obstakels niet voorkomen uit de binnenvaartsector.

Voorbeelden van dergelijke belemmeringen zijn: de verschillen in de tarieven van de belasting en sociale voorzieningen, problemen in Frankrijk met de werktijdenwet en de verschillende condities voor financiering in verschillende landen. Oplossingen voor deze problemen zijn mogelijk, maar kunnen niet worden verwezenlijkt via een beleid dat specifiek gericht is op de binnenvaart. Hiervoor moeten andere autoriteiten worden benaderd.

Niettemin kan een scala van problemen werd vastgesteld die zeer waarschijnlijk kunnen worden opgelost door binnenvaartspecifiek beleid.

Deze belemmeringen omvatten het volgende:
  • Problemen met de vaar- en rusttijdenverordening en de bemanning;
  • Langdurige vertragingen bij het verkrijgen van certificaten (verschillende soorten van certificaten werden genoemd in een aantal landen);
  • Het ontbreken van de juiste beroepsprofielen (misschien kunnen tot op zekere hoogte ook problemen met personeelstekorten worden aangepakt);
  • De verwarring over binnenvaartspecifieke kosten in de havens, sluizen en waterwegen;
  • De vertragingen als gevolg van bureaucratische en inefficiënte procedures aan de grenzen met niet-EU-landen.
Verder ligt er ook nog een kans in het oplossen van problemen op het gebied van internationale binnenvaartspecifieke terminologie.

NEA
NEA Transportonderzoek- en opleiding B.V. is een toonaangevend kennisinstituut in de wereld van vervoer, verkeer, logistiek en infrastructuur. Wij leveren een uitgebreid pakket van diensten, waarin onderzoek, advisering en training samen het fundament vormen.

Zowel bedrijven als overheden, in binnen- en buitenland, rekent NEA tot zijn opdrachtgevers. NEA is een onafhankelijke organisatie en telt circa 70 medewerkers, onder wie universitair opgeleide economen, econometristen, juristen en verkeerskundigen. Zij spelen in op de behoeften van de klant en bieden ondersteuning bij het bevorderen van duurzaam, efficiënt en veilig verkeer en vervoer.

NEA is een lid van de Panteia, een groep van ondernemingen die full service biedt in beleidsonderzoek, beleidsadvies, en marktonderzoek.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.