Agenda RSS

De RSS feed kan niet gelezen worden.

Meer bijeenkomsten »

Peiling

De nieuwe VAART!website...

Nu online

0 Vaartleden 78 Gasten

Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Derde Dolfijn in de vaart genomen

10-11-2008

Doop reddingboot en ingebruikname reddingloods
PETTEN 10/11 persbericht KNRM - Op 8 november werd de reddingboot Dolfijn gedoopt op het KNRM reddingstation Petten. De boot werd mede mogelijk gemaakt door een ruimhartige schenking van de Stichting Helden der Zee Fonds 'Dorus Rijkers'. Mevrouw E.M. Dragt-Overberg, echtgenote van de voorzitter van Stichting Helden der Zee Fonds 'Dorus Rijkers', voerde de doopplechtigheid uit.

Foto KNRMKNRM reddingboot Dolfijn. Foto KNRM.

Na de doopplechtigheid richtte de doopster, mevrouw Dragt, enkele woorden aan de bemanning van Petten. Na haar kwam de heer Van Duyvendijk, de voorzitter van de KNRM, aan het woord. Tot slot nam burgemeester Van Apeldoorn, tevens voorzitter van de plaatselijke commissie van reddingstation Petten de gelegenheid aan om trots te spreken over 'haar mannen' die met veel zelfwerkzaamheid de werkzaamheden rondom de komst van de nieuwe boot, truck en bootstalling hebben uitgevoerd. De heer Morsch, wethouder van de gemeente Zijpe, onthulde de naam van het nieuwe verblijf voor de combinatie truck, bootwagen en reddingboot: de reddingsloods. Daarna verplaatste het gezelschap zich naar het strand waar de nieuwe reddingboot werd gelanceerd.

Derde Dolfijn
Deze nieuwe Atlantic is de derde reddingboot Dolfijn, die bij de KNRM in de vaart komt. De eerste Dolfijn kwam in 1974 in dienst op station Burghsluis en werd later omgedoopt tot Griend en bij reddingstation Ouddorp ondergebracht. De tweede Dolfijn werd in 1991 gestationeerd op Petten. Deze Dolfijn wordt, nu de derde Dolfijn in de vaart komt, omgedoopt tot Beluga en gaat naar reddingstation Scheveningen om daar de Fint te vervangen.

Omdat de vorige reddingboot Dolfijn vele jaren trouwe dienst heeft gedaan is op verzoek van plaatselijke commissie, schipper en bemanning van reddingstation Petten de naam Dolfijn gehandhaafd voor de Atlantic die op 8 november ten doop wordt gehouden. Daarmee is de derde KNRM reddingboot Dolfijn geboren.

Om de nieuwe reddingboot te huisvesten is een schuur tegenover het bestaande boothuis gebouwd. Deze biedt voortaan onderdak aan de reddingboot Dolfijn en tractor. In het boothuis R.J. Verweij blijft het bemanningsverblijf en het kusthulpverleningsvoertuig staan.

Achtergrondinformatie reddingboot Dolfijn
De reddingboot Dolfijn is een rubberboot met polyester bodem met een lengte van 7,50 meter van het type Atlantic 75. Aan boord is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden. De reddingboot is gebouwd door de Engelse reddingmaatschappij RNLI die de boot geheel naar de wensen van de KNRM inrichtte.

Achtergrond station Petten
Petten is een van de oudste reddingstations van de KNRM met een rijk verleden. Al in 1825, een jaar na oprichting, krijgt Petten een nieuwe strandreddingboot, die in de kerk werd gestald, waarbij de kerkmeester huur ontving om de kerk te kunnen onderhouden. Na een periode met alleen een wippertoestel krijgt het station in 1986 weer een boot tot haar beschikking. De bemanning van reddingstation Petten bestaat uit 17 vrijwilligers die zorg dragen voor de reddingboot Dolfijn en een kusthulpverleningsvoertuig.

Achtergrondinformatie KNRM
De KNRM draagt zorg voor de organisatie van het reddingwerk op de Noordzee, de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, de Waddenzee, het IJsselmeer en de Randmeren. Vanuit de hoofdvestiging in IJmuiden worden de 42 reddingstations aangestuurd. De KNRM bestaat volledig van vrijwillige bijdragen, jaarlijkse donaties, erfenissen en legaten. Per jaar is 12 miljoen euro nodig om de gehele organisatie, de bijna 1000 vrijwilligers, de 10 beroepsredders en de 70 reddingboten direct inzetbaar te houden. De reddingstations van de KNRM zijn dag en nacht, het gehele jaar door en onder alle (weers)omstandigheden inzetbaar.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.