« Vorige artikelVolgende artikel »
Proef extra belijning in elektronische vaarwegkaarten
28-08-2009
Voor de kruising Dordsche Kil, Hollandsch Diep en Zuid-Hollandsch Diep
Rijkswaterstaat start in de week van 31 augustus een proef met extra belijning in de elektronische vaarwegkaarten voor binnenwateren (Inland-Ecdis). Met een onderbroken lijn wordt het midden van het vaarwater aangegeven. De proef richt zich op extra belijning voor de kruising Dordsche Kil, Hollandsch Diep en Zuid-Hollandsch Diep en duurt een jaar.
Doel van de extra belijning is schippers meer bewust te maken van de positie van hun schepen ten opzichte van het vaarwater. Dit is naast communicatie een van de oorzaken van (bijna) ongevallen op en in de omgeving van de kruising Dordsche Kil, Hollandsch Diep en Zuid-Hollandsch Diep. Verder moet de extra belijning helpen de ‘voorrangssituatie’ te verduidelijken. Deze lijkt nu niet altijd voldoende helder te zijn voor de schippers. Het ontwerp voor de extra belijning is ontwikkeld in overleg met de Koninklijke schippersvereniging Schuttevaer.
Na de proefperiode vindt een evaluatie plaats en wordt besloten of deze extra belijning al dan niet aangepast opgenomen wordt in de Standaard Inland-Ecdis. De borden uit het Binnenvaartpolitiereglement die de hoofd- en nevenvaarwateren aangeven - zowel op de vaarwegkaarten als bij de kruising zelf - blijven tijdens de proefperiode gewoon aanwezig.
Inland-Ecdis
Sinds enige jaren is in Europa een standaard voor elektronische kaarten op binnenwateren van kracht. Deze Standaard Inland-Ecdis (Electronic Chart Display and Information System) regelt de inrichting van de nautische elektronische kaarten voor binnenwateren. De vaarwegbeheerders stellen de kaarten ter beschikking. In Nederland is Rijkswaterstaat dit voor de hoofdvaarwegen. De kaarten (ENC’s, electronic navigational charts) zijn beschikbaar op www.risserver.nl. Inmiddels is ongeveer 60% van de beroepsmatig in het vigerende gebied verkerende binnenvaartschepen uitgerust met een Inland-Ecdis.