Agenda RSS

De RSS feed kan niet gelezen worden.

Meer bijeenkomsten »

Peiling

De nieuwe VAART!website...

Nu online

0 Vaartleden 61 Gasten

Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

BVB: 'Maatwerk werpt vruchten af'

02-04-2011

Het werk van de logistieke adviseurs van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) begint zijn vruchten af te werpen. Tal van nieuwe leads, interessante inventarisatietrajecten en concrete logistieke adviezen bewijzen dit, aldus BVB in een persbericht.

Verladers hebben vaak vooroordelen over de inzet van de binnenvaart. Zo wordt er wel eens gedacht dat de binnenvaart enkel rendabel zou zijn voor grote hoeveelheden lading, dat het enkel interessant is als je aan het water gevestigd bent of dat de binnenvaart te traag zou zijn. Maar is dit nou ook zo? In de meeste gevallen niet. Voor de logistieke adviseurs van het BVB de uitdagende, maar erg interessante taak om deze vooroordelen weg te nemen.

Iedere logistieke keten heeft zijn unieke eigenschappen, dit maakt advies op maat een must. In de vele gesprekken die het BVB voert met bedrijven blijkt dat verladers om diverse redenen de weg naar het water onderzoeken. Zo loopt chemiebedrijf Huntsman in Rotterdam dagelijks aan tegen de toenemende congestie op de A15. En met de geplande werkzaamheden, die tot 2015 zullen aanhouden, moet gezocht worden naar een oplossing voor langere termijn. Ze hebben voor dat traject in de binnenvaart een uitkomst gevonden voor het vervoer van hun containers tussen Rotterdam Botlek en de Maasvlakte.

CO2-footprint
Een andere reden voor Huntsman en andere bedrijven om de mogelijkheden van de binnenvaart te bekijken is het duurzame aspect. Zo is het BVB in gesprek met een verlader die zijn CO2-footprint wil verlagen en de binnenvaart hierin overweegt. Na diverse scenario’s naast elkaar te hebben gelegd, blijkt inderdaad dat vervoer over water een substantiële bijdrage kan leveren.

In het inventarisatietraject, waarbij gekeken wordt naar het transport van een veevoeder, blijkt dat een bedrijf niet direct aan een vaarweg hoeft te liggen om vervoer over water rendabel te maken. De betrokken consultant heeft voor de klant de diverse opties naast elkaar gelegd. Zelfs met het benodigde stukje voor- en natransport komt de binnenvaart als een reële optie uit de bus.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.