Agenda RSS

De RSS feed kan niet gelezen worden.

Meer bijeenkomsten »

Nu online

0 Vaartleden 61 Gasten

Home»Leven»Wonen»Binnenvaart lijkt niet welkom in Amsterdam en Rotterdam

Binnenvaart lijkt niet welkom in Amsterdam en Rotterdam

10-03-2011

AMSTERDAM - ‘Het lijkt wel alsof we als binnenvaart niet meer erg gewenst zijn in de havens van Amsterdam en Rotterdam’, vindt Jacko Liemberg van de duwboot Christine en duwbak Thiann. ‘En dat terwijl we toch heel veel havengeld betalen.’

Binnenvaart lijkt niet welkom in Amsterdam en Rotterdam
Door Marja de Vet
‘We kunnen nergens meer lang liggen en worden overal weggestuurd. En als je pech hebt, moet je in Amsterdam 27 euro per dag parkeergeld betalen voor een parkeerplaats bij je schip.’

Wegens omstandigheden ligt Liemberg al sinds voor de Kerst in de overlig in Amsterdam. ‘Ik betaal gemiddeld tussen de 350 en 500 euro havengeld voor een week en ben op jaarbasis 20.000 euro kwijt. We trekken heen en weer van de Coenhaven naar de Mercuriushaven. We moeten steeds weer verkassen omdat we in de weg liggen.

Auto oppikken
‘Ik wil niet in de Houthaven liggen en ook niet aan de Sumatrakade, in de IJhaven of in de Minervahaven, want daar kun je niet gratis parkeren bij je schip. En als ik dat dan vertel aan de havendienst zeggen ze dat ik ’s avonds dan mijn auto maar moet oppikken en aan boord moet zetten. Maar dat vind ik geen optie. Maar in de Coenhaven en Mercuriushaven lig je vaak in de weg.’

‘Ik betaal mijn havengeld toch niet voor niets, daar mag ik toch ook wel wat voor terug verwachten? Ze zeggen altijd dat de binnenvaart heel belangrijk is voor de havens, maar ik voel me ondergewaardeerd en ongewenst. De havendienst doet moeilijk en denkt niet mee. Ze vinden schippers lastig, zo lijkt het. Ik heb vorig jaar in Gent vier maanden in de opslag gelegen en daar was het veel prettiger.’

Rotterdam
Ook in Rotterdam vindt Liemberg het niet prettig liggen. ‘Ik ben echt wel van het milieu maar als ik straks 34 cent kwijt ben aan stroom, dan voelt dat niet goed. Die CCR2-generators zijn stil en heel milieuvriendelijk en veel goedkoper.’

Een ander probleem vindt Liemberg dat hij zijn bak in Amsterdam eigenlijk verplicht op een bakkenplek moet neerleggen. Dat wil ik niet, ik heb geen gewone bak, maar een speciale bak voor mijn schip. Die hoort niet thuis op zo’n plek.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (7)

KnoopiE

Die vent mot nie zeiken tis nen eikel :) doet niks anders als klagen als je hem zo hoort lijk wel alsof die aan de geeuwhonger zit en elke nacht op straat moet slapen en tis de schuld van de staat ^^
9-3-2014 3:36

nautilus

Pfffff
12-6-2013 19:14

wil

parkeergeld betaald in de randstad iedereen.... bak op bakkenplaats......boot naar de stad inpluggen en niet meer zeuren
15-1-2013 20:40

schipper m.s alfa

waarschijnlijk worden er in 2015 roeispanen uit gedeeld !!bij het a.dam rijnkanaal want motoren mag je dan waarschijnlijk ook niet meer gebruiken op het ij want tja daar kunnen de bewoners langs het binnenij niet van slapen.;-)
15-4-2011 17:33

Jos

bak kan je in de Nieuwe Houthaven kwijt kan je mooi met je boot naar de stad varen
3-4-2011 16:04

Schippersvrouwke

Ik vind dat dhr. Liemberg wel degelijk een punt heeft. Het wordt voor schepen steeds lastiger om een fatsoenlijke plek te vinden. Het lijkt wel of dat er vergeten wordt dat er mensen of beter gezegd families aan boord van een schip wonen. Wij zoeken ook de plekken op waar je 1. Rustig kan liggen. 2. De auto gratis kan parkeren met eventueel dichtbij de mogelijkheid om de auto erop/eraf kan zetten. 3. Geen walstroom verplichting hebt. 4. Aan de wal kan komen (niet zoals op het Callandkanaal op een paar palen) Ook wij voldoen aan alle ccr2-normen. Wij betalen de volle bak aan havengeld door onze grootte. Waarom worden de schepen nog verder uitknepen als dat ze al worden gedaan? Extra melkkoe? Klagende burgers, want wel het genot van het uitzicht maar geen gebrom van een generator? Ik kan mij heel goed voorstellen dat dhr Liemberg zijn speciaal op maat gemaakte bak niet op de bakkenplaats wil leggen, gezien het feit dat genoeg anderen niet opletten met schade aan de bak als gevolg. Daar heeft hij zijn investering niet voor gedaan. Natuurlijk zijn regels voor de bakken er niet voor niets, maar er zouden uitzonderingen afgegeven moeten kunnen worden. Wij betalen met zijn allen genoeg aan havengelden. Het zou fijn zijn dat ook gewaardeerd zou worden. Anderzijds moet ik wel eerlijk vermelden dat wij qua meedenken ook hele goede ervaringen met het havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam hebben. Al zijn de ervaringen meer op het gebied met de mensen op kantoor. Degenen die rondvaren...och ze doen hun werk zal ik maar zeggen. Maar verder is mijn persoonlijke mening dat dhr Liemstra volledig gelijk heeft.
23-3-2011 0:39

Jan

Op dat gebied kan je natuurlijk ook aan de gang blijven. Is er een plaats om je bak neer te leggen dan wil je hem daar niet neerleggen ( ik begrijp dat je je bak niet zomaar ergens nee gooit ). Kan je in de stad leggen is de walstroom weer te duur. Betaal je havengeld, vind je dat je bijna een prive ligplaats moet hebben. Heb je een auto afzetplaats ( minimaal 3 ) moet je weer parkeergeld betalen ( net zoals alle andere burgers ) Tja dan zit het je ook niet mee...
11-3-2011 21:36