-
De Amsterdamse haven moet in 2020 één van de meest duurzame havens zijn. Dat is de ambitie van het Amsterdams havenbedrijf. Eén van de projecten om dit te realiseren is de aanleg van walstroom voor binnenvaart en riviercruise aan kades en steigers in Amsterdam. Binnenvaart- en passagiersschepen zijn daarom met ingang van 23 augustus 2010 verplicht om gebruik te maken van walstroom. Verder lezen...
-
De Europese Schippersorganisatie (ESO) heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) deze week dringend verzocht pas op de plaats te maken met nieuwe regelgeving. Dat geldt ook voor een aantal overgangsmaatregelen, waar het veiligheids- en milieuargument te pas en te onpas wordt bijgehaald.
"ESO," aldus president Jan Veldman, "is zonder meer bereid aan de invoering van voorschriften voor een veilig(er) vervoer mee te werken. Zij wenst echter wel serieus genomen te worden als deskundig gesprekspartner en niet als alibi voor het doordrukken van veranderingen, die niet of nauwelijks bijdragen aan de beoogde doelstellingen." Verder lezen...
-
De walstroomverplichting in Rotterdam houdt de gemoederen stevig bezig. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft onlangs alle schippers een brief gestuurd, om ze te wijzen op de verhoging van het walstroomtarief naar 27 eurocent/KWh. Daarbij lijkt het handhavingsbeleid in de praktijk soms zeer rigide te worden toegepast. Op beide zijn van de leden al diverse boze reacties binnengekomen.
Kantoor Binnenvaart onderschrijft deze reacties volledig. Het is onredelijk om de schipper nog zwaarder te belasten door hem ook nog eens de kosten van de benodigde infrastructuur in rekening te brengen.
Verder lezen...