Home»Ondernemen»Markt»'Laatste strohalm' EUBO zorgt voor veel discussie

« Vorige artikelVolgende artikel »

Laatste strohalm' EUBO zorgt voor veel discussie

20-08-2010

Binnenvaartondernemers reageren verdeeld op het Rent-a-Shipconcept van de European United Barge Owners (EUBO), zo blijkt het uit de reacties op het artikel Rent-a-Ship in Weekblad Schuttevaer van vorige week, op www.schuttevaer.nl en VAART!Forum. Voorstanders zijn enthousiast, tegenstanders hebben nog veel vragen en twijfels.

Door Marja de Vet
Is er wel genoeg animo voor de eerste op te richten coöperatie? ‘Anton (Van Megen, directeur EUBO - Red.) doet zijn best, maar schippers zijn een vrijgevochten bende en eens worden ze het nooit.' Een ander steunt de EUBO door dik en dun: ‘Ik doe mee, ook al is het alleen maar om te steunen.'

•Rol bevrachters en banken cruciaal
•‘Risico maximaal 250 euro'


Ook wordt getwijfeld aan de daadkracht van de EUBO. ‘In 2008 waren er ongeveer 5700 vrachtschepen en in 2009 is daar nog eens 240.000 ton bijgekomen. Als je er nu 400.000 ton tussenuit haalt die alleen voor een bepaalde prijs te krijgen is, dan zet dat geen zoden aan de dijk.' Een ander vindt het sterk dat er in amper vier weken al een groep bij elkaar is die groter is dan elk bevrachtingskantoor en ziet dat als bewijs dat het EUBO-plan wel degelijk marktmacht krijgt.

Risico
Ook wordt gewezen op het risico van meedoen. Iemand rekent voor dat een schipper na een maand zo 50.000 euro kwijt zou kunnen zijn waar hij nooit meer iets van terug ziet. EUBO-directeur Anton van Megen weerlegt dat: ‘Wat is je risico als je lid wordt van zo'n coöperatie? Dat je in de beginperiode onbetaald stilligt. Als we op maandag beginnen en op vrijdag is er nog geen één schip verhuurd, dan gaan we vrijdag ‘gezellig' in het ruim van een van deze schepen vergaderen over wat ons te doen staat. En zo nemen wel elke week een beslissing wat strategisch het beste is te doen.

‘Als we besluiten na één, twee of drie weken te stoppen, dan heb je die tijdsperiode onbetaald stil gelegen. De inlegpremie wordt teruggestort minus de gemaakte kosten van maximaal 250 euro per lid. Let wel: er liggen dan wel minimaal 200 schepen stil. Tegenover dit risico staat de kans dat de onderneming wel slaagt en je dus 50 cent per ton per dag verdient. Die afweging moet je maken.'

Bevrachters
‘Als de bevrachters de coöperaties massaal boycotten of links laten liggen, dan zijn de rapen pas echt gaar', denkt een ander. ‘Bovendien kunnen de bevrachters de coöperaties maken of breken met hun creditmanagement. Als zij de betalingstermijn massaal en langdurig overschrijden, kunnen de coöperaties failliet gaan. En omdat de vrachttegoeden als onderpand dienen, lopen de schippers in dat geval aanzienlijk grotere risico's.'

Van Megen weerlegt dit: ‘U hebt blijkbaar geen hoge pet op van de betrouwbaarheid van de bevrachters. Wij zijn de bevrachtersvriendelijkste coöperatie ooit. We laten de bevrachterswereld in zijn waarde. Wij denken dat zij de rekeningen wel keurig op tijd zullen betalen en als ze dat onverhoopt niet zouden doen, dan staan ons gerechtelijke middelen ter beschikking om de schuld te vorderen.'

Rechtstreeks
‘Het gaat niet uitwerken zoals gewenst is', zegt iemand op Vaart!Forum. ‘De bevrachters/klanten gaan huren in tijden dat er spanning op de markt is en gaan de vrije markt op bij overschot. Bovendien: waarom bij de EUBO een schip huren voor 60 cent als het rechtstreeks voor 55 cent ook kan? En wat gebeurt er als er geen afname voor de gehuurde schepen is? Dan ben je in een positie gemanoeuvreerd waarin het einde particuliere binnenvaart is en de tweede Damco geboren wordt.

‘Ik heb mijn bedenkingen en die probeer ik duidelijk te maken. De zwakke schakel zijn vooral de leden. Ik vind dat iedereen nu al zelf stappen kan ondernemen en een EUBO eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Misschien zijn er genoeg die niets te verliezen hebben, maar daarmee alleen trek je mij niet over de streep om de schepen achter me te verbranden.
‘Als iedereen voor de volle 100% beseft hoe, wat en waarom kun je een stabiele eenheid krijgen waarin het gemeenschappelijk belang voorop staat en kan de EUBO zeker slagen en worden kleine problemen vanzelf opgelost.'

Banken
‘Dit plan komt uit de binnenvaart en als er geld over blijft, blijft dat geld ook in de binnenvaart', denkt een ander op Vaart!Forum. ‘Het feit dat de banken, die enkel aan zichzelf dachten dit plan ook steunen, geeft aan dat ook die banken er iets van verwachten. En dus ook enig risico bij willen lopen. Het enige probleem is dat de bevrachters tegen zijn en alles uit de kast zullen halen om te voorkomen dat het gaat werken.'

‘Als de EUBO marktmacht zou kunnen krijgen als voorbeeld 20 tot 25 % van het beschikbare tonnage en zij krijgen van de banken een beetje reserve, en ik denk dan aan 10 euro per ingeschreven ton laadvermogen gaan zij het redden. En dan hebben we allemaal weer perspectief. Het is onze (bijna) laatste strohalm.'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.