Home»Varen»Schepen»Stabiliteit in de tankvaart

Stabiliteit in de tankvaart

13-03-2011

Na de Waldhof-ramp duiken overal theorieën op over de stabiliteit van binnenschepen, tankers vooral. Stabiliteit is een thema geworden in de binnenvaart. Deel je ervaringen op VAART!

Stabiliteit in de tankvaart
Schuttevaer dook in de dubieuze stabiliteit van tankers.
Op Stabiliteit-binnenvaart.nl komt zeevaart-student Koen Sijbrands met een bijzonder initiatief. Hij legt de stabiliteit uit voor binnenschepen (te betalen met een tweet!) en maakt een eigen analyse van het kapseizen van de Waldhof.
Maar stabiliteit was eerder al 'hot', Aquapol traint al op stabiliteitscontroles, zelfs los van de Waldhof. Bij het EICB is een pdf met 'Basisbegrippen van de scheepsstabiliteit' gratis te downloaden.
De syllabus van een praktijkmiddag stabiliteit in 2009 en het boek 'Scheepsstabiliteit' van Klaas van Dokkum krijgen nieuwe waarde (voor 75 euro te bestellen bij het CBRB).
Stabiliteit is ook het centrale thema op de OPTO-vergadering van 21 april a.s.

VAART! nodigt lezers uit hun eigen ervaringen, ideeën en suggesties te delen met vakgenoten.


Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (1)

drongelenp

Zoals al aangehaald word in het artikel bemoeit een zeevaart-student (ja student, lees het goed en neem hem serieus) en het boek van Klaas van Dokkum "Scheepsstabiliteit" te spraken. Waarom zouden we gaan discussieren als alles al is uitgevonden. Maar zoals het binnenvaart siert zal het wiel weer eens overnieuw uitgevonden worden en lachen ze om de zeevaart. Gedeeltelijk kan ik me hier ook in vinden, maar betreft scheepsstabilieit zou de binnenvaartbranche zeker wel eens breder gaan kijken en dan vooral naar hun grote broers. Want neem van mij aan dat een zeeman geen zeeman is, als hij zijn stabiliteit niet gecontroleert heeft en als veilig heeft berekend. En niets aannamens zoals in de binnenvaart nog wel eens gedaan worden. Bijvoorbeeld de uitspraak een geladen schip heeft een betere stabiliteit als een leeg schip. Dus niet gaan discussieren, maar gewoon natuurkundige wetten toepassen, toepassen niet door nieuw uit te vinden, maar aan de hand van gelden beproefde regels (welke door schade en schande tot stand zijn gekomen) in de zeevaart toepasselijk maken voor binnenschepen. Maar ja, zolang er niet serieus nagedacht word en alleen maar geroepen word door bepaalde mensen dat dit weer geld gaat kosten zal het niet veiliger worden. Wetten en regels opgelegd door een ambtenaar die er niet over nadacht kan je in bepaalde gevallen aan je laars lappen en komt niet de veiligheid ten slechte, maar natuurwetten blijven vast staande dingen en wanneer je deze probeert te breken zal je vroeg, laat of nooit (heb je geluk) afgestraft worden. Dus word wakker binnenvaartbranche en ga eens serieus nadenken over een veiligere, efficientere en zeker een financiele bewustere branche.
18-12-2012 12:14